Při obnově historických budov se architekti a památkáři často setkávají s výzvou, jaké barvy použít, aby výsledek co nejvěrněji odrážel původní podobu. Výběr toho pravého odstínu pro Cibulku měl na starost památkář Ondřej Šefců. Podle něj je výběr barvy fasády klíčový pro vnímání celé stavby.
V minulosti byly fasády několikrát přetřeny různými vrstvami barev. Najít tu správnou proto není snadný úkol. „Je to velmi důležitá a taky ošemetná práce, protože když to někdo natřel ve 20. letech 19. století, tak tam z původního pigmentu nezůstalo moc,” říká Ondřej Šefců. Proto se odborníci na restaurování spoléhají na vědecké analýzy i takzvanou analogickou znalost.
V případě Cibulky byl proveden restaurátorský průzkum, aby se zjistilo, jaká byla nejstarší barevná vrstva na fasádě. I když původní pigmenty mohou být po mnoha letech obtížně rozpoznatelné, pracovníci spoléhají na znalosti o uměleckých stylech a dobách, do nichž budova patřila. „To znamená, že víme, že stavbu řadíme do období pozdního klasicismu a máme zmapováno, jak tehdy barvy vypadaly. Pozdní klasicismus si na rozdíl od vrcholného baroka liboval v takových, jak já tomu říkám, vyvařených nebo leklých tónech,” vysvětluje se smíchem Ondřej Šefců.
Ze hry tak vypadly syté červené a zlatavě okrové barvy baroka. Do pečlivého procesu hledání správného tónu byl přizván i architekt a odborník na vápenné barvy Jan Bárta, který vyvzorkoval osm unikátních odstínů. Jak proběhlo finální rozhodnutí? Ondřej Šefců nám strategii prozradil: „Z osmi vzorků jsme v úzkém kolektivu odborníků vybrali dva. Poprosil jsem pana architekta Brychtu, který zastupuje Nadaci jako výkonný projektant, aby oslovil Ondřeje Vlčka, aby udělal finální výběr. Ujal se toho s velkým nadšením a velmi to prožíval. Narafičili jsme to tak, že obě barvy jsou správné, takže nemohl udělat chybu. Nakonec vybral tu světlejší.”
Celý areál usedlosti Cibulka byl monochromní. To znamená, že barvou použitou na domek zahradníka budou ošetřeny postupně všechny budovy. „Jde o průmyslovou vápennou barvu, která má dar, že přirozeně stárne. Dali jsme si tu práci, že jsme odladili holubičí šeď oken, aby si spolu ty barvy povídaly, protože ta souhra je ohromně důležitá,” dodal Šefců.