Lucie Janečková Matějková je restaurátorka, kterou jsme potkali s dřevěným hladítkem v ruce na lešení domku zahradníka.
Lucie, věnujete se závěrečné úpravě okna, kam bude umístěna kopie busty zahradníka, co tu konkrétně děláte?
Nejprve jsem provedla restaurátorský průzkum fasády domu zahradníka, který odhalil několik slepých oken s malbou, v podstatě se jednalo o iluzi otevřených a zavřených okenic. Kvůli stavebním změnám je původní malba skrytá pod omítkou a nyní se musí udělat rekonstrukce.
Podle čeho rekonstrukci děláte?Jak víte, jak to vypadalo v 19. století?
Zbytky původní malby tu byly, takže jsem si ji mohla prohlédnout a zdokumentovat. Teď je originální vrstva zakonzervovaná a překrytá novou vrstvou omítky, na kterou provedu rekonstrukci. Snažím se napodobit původní strukturu. Jednalo se o poměrně hrubou omítku. Povrch upravuji dřevěným hladítkem, které z omítky vytahuje větší kamínky. Ty vytváří takové kroužky a vrypy a pomáhají vytvořit nedokonalost a živost nového podkladu, který bude vypadat více jako původní a malba bude působit více autenticky. Nebude to plošná, dokonalá malba, ale spíš budu napodobovat trošku poškozený stav, aby výsledek vypadal starší.
Co vás na téhle práci těší?
Líbí se mi, že vzniká něco pěkného, estetického, co budově dodá další hodnotu. Bude se sem vracet kopie, výdusek, busty zahradníka, ta malba k tomu patří, bez toho by to nešlo. Bude to opravdu vypadat jako v 19. století.
Co vás při práci překvapilo?
V průběhu průzkumu byly na ploše maleb viditelné fragmenty červené. V podstatě takové červené skvrny. Původně to mohlo vypadat tak, jako by za okny byly třeba muškáty. Tyto detaily se ale nepodaří vrátit, protože se toho dochovalo příliš málo a nemám přesnou představu, jak mohly květiny vypadat. To už by si člověk moc vymýšlel.
Nejprve bylo třeba provézt samotné konzervování originální malby. Ta byla následně překryta vrstvu nové omítky. Před samotnou malbou musím provést návrhy a přípravy, které zaberou několik dnů. Musím připravit nákresy pro památkáře, aby viděli, jak si malbu představuji, jak bude asi vypadat stínování iluzivních okenních rámů. O barevnosti mám přesnou představu, měla jsem možnost si barvy namíchat přímo podle originálu. Hned poté, co památkáři schválí návrh, se pustím do práce. Dát dohromady jedno okno do původního stavu i s přípravou je práce na několik dnů.
Zaznamenali: Mirek Čepický a Míša Šimková